Utåtriktad

Utåtriktade aktiviteter behövs verkligen nu för de företag som vill klara sig genom lågkonjunkturen. Det finns ett antal sätt att uppnå det på utan allt för stora uppoffringar eller kostnader. Ett effektivt sätt är att börja marknadsföra sig mig lite andra metoder än de vanliga.
Den riktiga lågbudgetvarianten är att lägga in sig i en del länkkataloger i stil med dmoz och andra typer av kataloger.
Marknadsföringsvärdet är begränsat men det är trots allt ett sätt att synas på. Visserligen brukar de flesta katalogerna ha ett mindre antal besökare per månad. Men om man söker på ett företagsnamn och vill veta mer ser man att de i många fall är väl representerade i olika typer av kataloger. Ett exempel företaget Vio (som säljer ljus) där ser det ut så här. På första sidan finns minst sex olika kataloger med när man söker på deras firmanamn.
Så visst har kataloger betydelse för att skapa en bild över ett företag. Men i de flesta fall är beskrivningarna sumeriska som den här över Langley Travel. Ger inte mycket information där inte.

Nu fungerar just kataloger lite mer som att de lägger upp en enkel schematisk information och sedan hoppas de på att kunna sälja lite mer utförlig information till företaget. Så de gör de första arbetet gratis. Men vill man ha mer så börjar det kosta pengar.
Nu är det ett sätt att marknadsföra sig som i många fall är rätt så billigt. Men det förutsätter att de som letar efter en produkt eller tjänst använder företagets namn i sin sökning.
Om de inte gör det så är blir det lite annorlunda. Men det skall vi återkomma till i ett senare inlägg.
Till dess kan man läsa lite mer om det här på optimera hemsidan.